Pienen budjetin kampanjalla uskomattomat myyntitulokset

Allastarvikkeiden Black Friday -kampanja

Suunnittelu
Redland

Tuotanto
Redland

Asiakas
Pro Patio

Kilpailukategoria
Tuloksellisin kampanja

Digitaalinen markkinointikampanja oli voimassa rajoitetun ajan, eikä sitä löydy enää verkosta. Kampanjatoteutusta on esitelty kuvissa.

Lähtökohdat

Black Friday -kampanjan tarkoituksena oli vauhdittaa allastarvikkeiden myyntiä Pro Pation verkkokaupasta. Black Friday osuu alan sesongin ulkopuolelle, mutta vuoden 2019 loistavat tulokset kannustivat panostamaan kampanjaan myös vuonna 2020.

Poikkeuksellinen vuosi asetti haasteita miltei kaikille toimialoille, mutta vaikean alkuvuoden jälkeen kauppa piristyi selkeästi. Ihmisten kulutustottumuksissa tapahtui nopeita muutoksia – panostaminen omaan asuinympäristöön ja vapaa-ajan asuntoihin näkyi myös Pro Pation kaupassa ja altaiden osalta tilauskirjat olivat pian täynnä koko vuodeksi.

Tästä syystä haluttiin keskittyä nimenomaan tarvikemyyntiin ja edellisvuoden menestys asetti riman korkeammalle kuin koskaan aiemmin.

Strategia

Black Friday on vuoden haastavin ajankohta markkinoida, sillä marras-joulukuun taitteessa porealtaita tai niiden tarvikkeita ei juuri osteta. Pienelle mainostajalle ainoa tapa menestyä on erottuminen.

Edellisvuoden onnistunutta strategiaa haluttiin hyödyntää pohjana ja keskeisiä elementtejä jatkokehitettämällä saatiin kustannustehokkaasti vahva runko vuoden 2020 Black Friday -kampanjaan.

Luova idea

Redland suunnitteli kampanjan konseptin, viestit ja visuaalisen ilmeen. Kaikki liikenne ohjattiin laskeutumissivulle joka kokosi parhaat tärpit alennuksista ja ohjasi asiakkaat verkkokauppaan.

Black Fridayn -aikaan halpaa hintaa ja tarjousvetoista sisältöä tulee vastaan liian paljon. Näistä erottautumiseksi haluttiin panostaa ylelliseen laatuvaikutelmaan ja hauskoihin viesteihin, jotka toimivat hyvänä kontrastina. Huomiota herättävä visuaalisuus ja nopeasti omaksuttava viesti ovat kriittisiä kampanjan onnistumiselle varsinkin kyseisenä ajankohtana.

Toteutus

Kampanjan budjetti oli 5600 euroa, josta mediabudjetin osuus 1000 euroa. Digimarkkinoinnin kanaviksi valittiin Google Display ja Facebook.

Kohdentaminen tehtiin mahdollisimman tarkasti potentiaalisimmalle asiakaskunnalle, jotta budjetista saataisiin puristettua maksimitehot irti. Viikkoa ennen Black Fridayta tehtiin “teaserkampanja” kohdennusten toimivuuden vahvistamiseksi. Sen avulla saatiin kohdeyleisöä rajattua tarkemmin ja tieto kampanjoista kiinnostuneille jo valmiiksi mieleen.

Tulokset

Kovista odotuksista huolimatta kampanjan tulokset yllättivät koko Pro Pation tiimin positiivisella tavalla. Verrattuna aiemman vuoden ennätykselliseen Black Friday myyntiin kasvua tuli mukavat +133 %. Vuoteen 2018 verrattuna ero olikin jo +685 %! Kampanjan budjetilla 5600 euroa syntyi yli 53 000 euroa myyntiä, joten panos-myynti -suhde oli huimat 946%.

“Halusimme visuaalisen ilmeen niin nettisivuilla kuin digimainonnassa olevan tyylikästä ja ylellistä, ja sitä me saimme. Ilme myös erottui muusta Black Friday -mainonnasta todellakin edukseen. Eli ei hukkunut monen yrityksen samanlaiseen tarjousmassaan”, kiitteli asiakas.

“Tämän vuoden Black Friday -kampanjan kohdalla tavoitteet oli asetettu korkealle ja siitä huolimatta meidän myyntitavoitteemme ylittyivät huimasti – kasvua viime vuoteen tuli yli 130%! Kiitokset tiimille hyvin onnistuneesta Black Friday -kamppiksesta!”

Tytti Tavela-Karvonen
Pro Patio