Case UKKO
Laskutuspalvelu uudisti sivustonsa ja laajeni Ruotsiin
UKKO.fi tarjoaa kevytyrittäjille mahdollisuuden laskuttaa töistään ilman stressiä paperitöistä. Redland auttoi UKON tiimiä verkkopalvelun uudistamisessa ja uuden markkinan avaamisessa.
Lähtökohdat
Pitkään kasvanut UKKO löysi itsensä tilanteesta, jossa oli tarve uudistaa verkkopalvelun käyttöliittymä ja ilme. Ukko.fi:ltä löytyi omasta takaa vahva tekninen ymmärrys ja loistavat koodarit – Redlandin apua tarvittiin erityisesti visuaalisen suunnittelun sekä UI- ja UX -suunnittelun kanssa.
Näiden lisäksi oli edessä laajeneminen Ruotsin markkinoille, kilpaillumpaan pelikenttään. Sinne tarvittiin palvelusta oma, lokalisoitu versionsa. Kokonaistavoitteiksi projektille määriteltiin yhdessä uusi, käyttäjäystävällinen ilme, parannettu käyttäjäkokemus sekä onnistunut entry Ruotsin markkinaan.
Ratkaisu
Projektin alusta saakka kohderyhmäymmärrys ohjasi tekemistä. Yhdessä asiakkaan kanssa hahmoteltiin, että Suomen ja Ruotsin kohderyhmissä on eronsa: Suomessa yleisö ja käyttäjät ovat selkeästi nuorempia, kun taas Ruotsin markkinassa oli erityisen tärkeää huomioida monikansallisuus ja monikulttuurisuus. Redlandin käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelijat hyödynsivät olemassa olevaa dataa ja lähtivät madaltamaan verkkopalvelun käyttöönoton kynnystä kiinnittämällä erityistä huomiota helppouteen ja intuitiivisuuteen.
Tulokset
Verkkopalveluudistus yhdessä lokalisoidun Ruotsin version kanssa onnistui tavoitteissaan, kasvattaen Suomessa sivuston konversioastetta ja saaden Ruotsissa nopeasti uusia asiakkaita. Tulevaisuuden tarpeita varten suunniteltu sivustorakenne on myös mahdollistanut palvelun ketterän jatkokehittämisen julkaisun jälkeen.
““Yhteistyö Redlandin kanssa on ollut helppoa ja joustavaa. Nopeallakin aikavälillä tulleisiin tarpeisiin on vastattu ripeästi. Suosittelemme lämpimästi Redlandia yhteistyökumppaniksi.””