Case Dekkarifestivaali

Virtuaalitapahtuma kymmenkertaisti osallistujamäärän

Dekkarifestivaalin järjestää Tammi, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Vuonna 1943 perustettu Tammi on yksi Suomen suurimmista kirjankustantajista. Redland tuotti yhteistyössä Tammen kanssa ensimmäisen virtuaalitapahtumana järjestetyn Dekkarifestivaalin syksyllä 2020.

Lähtökohta

Vuodesta 2015 alkaen järjestetty Dekkarifestivaali on dekkarifanien hartaasti odottama tapahtuma. Vuonna 2019 se keräsi Helsingin Paasitorniin lähes 500 kävijää. Vuonna 2020 Dekkarifestivaalia varjosti koronaviruspandemia, jonka takia fyysistä tapahtumaa ei ollut mahdollista järjestää. Dekkarifestivaali oli vaarassa peruuntua kokonaan.

Redland otti yhteyttä ohjelmajohtaja Outi Mäkiseen ja ehdotti Dekkarifestivaalin järjestämistä virtuaalitapahtumana. Lähtökohdat olivat erinomaiset. Festivaalilla oli jo valmiiksi kiinnostunut yleisö, joka oli aiempina vuosina osallistunut maksulliseen tapahtumaan. Virtuaalitapahtuma päätettiin kuitenkin järjestää maksuttomana ja sen tavoitteeksi asetettiin edellisvuoden perusteella 500 henkilön osallistujamäärä.

Ratkaisu

Kirjallisuustapahtumissa on aina taikaa, sillä se tarjoaa kirjailijalle ja lukijoille mahdollisuuden kohtaamiseen. Luovan suunnittelun tavoitteena oli ratkaista, miten tämän taianomaisen elämyksen saisi välitettyä dekkarifaneille virtuaalisesti.

Virtuaalisuus tarjosi tapahtumalle mahdollisuuden tavoittaa myös uusia yleisöjä. Verkon kautta tapahtumaan olisi helppoa osallistua eri puolilta Suomea, jopa ulkomailta asti. Livestreamiä pääsisi katsomaan erilaisten digitaalisten kanavien kautta joko Dekkarifestivaalin verkkosivustolla, Facebook-sivulla tai Youtube-kanavalla.

Redland tuotti tapahtuman yhdessä Tammen kanssa. Työnjako oli selvä. Tapahtuman sisältö ja runko tulivat Tammelta. Tapahtuma kuvattiin Redlandin yhteistyökumppanin Brightin kanssa monikamera-ajolla toteutettuna suorana tv-lähetyksenä. Näin saimme Brightin studion ja tv-tasoisen kamerakaluston sekä henkilöstön ohjaamaan teknistä tuotantoa. Redland tuotti ennakkoon nauhoitetut kirjailijahaastattelut, jotka näytettiin ohjelman lomassa tallenteina.

Tulokset

Virtuaalitapahtumana järjestetty Dekkarifestivaali löi rikki kaikki ennakko-odotukset! Neljän tunnin lähetyksen aikana tapahtumaa seurasi yli 5 200 katsojaa kaikissa kanavissa.

Verkkoselaimen kautta uniikkeja seuraajia oli noin 1 600 kappaletta. Heistä vain noin 150 lopetti striimin kesken, mikä kertoi yleisön suuresta kiinnostuksesta. Sosiaalisessa mediassa live-lähetys tavoitti noin 3 600 ihmistä. YouTubessa tapahtumaa seurattiin lähinnä jälkikäteen, mutta katsojaluku oli vuoden lopussa yli 580.

Vuonna 2019 Dekkarifestivaaliin osallistui noin 500 dekkarifania. Virtuaalisena järjestetty tapahtuma tavoitti yleisöä kymmenkertaisen määrän edelliseen vuoteen verrattuna. Sosiaalisen median kanavissa virtuaalitapahtuman ohjelmaa kiiteltiin ja moni olisi ollut myös valmis maksamaan osallistumisesta.

Virtuaalitapahtuman tallenteen voi katsoa YouTubessa >> Dekkarifestivaali

“Koin tärkeäksi löytää Dekkarifestivaalille sellaisen kumppanin, jonka laatuun voisin luottaa uutta tapahtumakonseptia luodessa. Aiempien vuosien kävijät olivat kiitelleet Dekkarifestivaalia ohjelmatarjonnan lisäksi erityisesti tapahtuman laadukkaasta toteutuksesta, jossa puitteet ovat upeat, äänet kuuluvat ja aikataulut pitävät. Halusin olla varma, että myös virtuaalisen Dekkarifestivaalin osallistujat saisivat nauttia laadukkaasta tapahtumasta, vaikka kaikki tapahtuisikin uudella tavalla. Tämä tavoite toteutui erinomaisesti Redlandin ja Brightin avulla.”

Outi Mäkinen
Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja ja Tammen kustannusjohtaja

Voimmeko auttaa?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Katso myös