Takaisin

Näin onnistut tuloksellisessa markkinoinnissa

Joskus on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään markkinoinnin perusasioita. Mitkä ovat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet? Mitä yrityksesi tavoittelee markkinoinnin avulla? Miten mittaat tavoitteita ja kerrot edistymisestä liiketoimintajohdolle? Entä miten analysoit tuloksia ja kehität markkinointiasi tiedolla johtaen? Teimme sinulle tarkistuslistan, jonka avulla parannat varmasti tuloksiasi.

1. Rakenna tietoon perustuvan markkinoinnin pohja

  • Tee hakusanatutkimus (= löydä luontainen kysyntäsi Googlessa).
  • Selvitä digitaalinen markkinaosuutesi (ja seuraa sen kehittymistä).
  • Toteuta asiakas/kohderyhmätutkimus (ja toista se 6 kk tai 12 kk välein).
  • Segmentoi asiakkaasi ja määritä eri ostajapersoonat.
  • Tarkenna kilpailuetusi ja jalkauta se markkinointiviestinnän keinoin.

2. Konkretisoi tavoitteet

  • Liiketoiminnan tavoitteet ohjaavat markkinoinnin tekemistä (= tuloksia).
  • Markkinoinnin tavoitteiden tulee olla konkreettisia ja myös johdon ja myynnin ymmärrettävissä.
  • Markkinoinnin mittarit määritetään tavoitteiden mukaan: liidit, kappale- tai euromääräinen myynti, uusien asiakkaiden määrä, uusintaostojen määrä, uuden palvelutuotteen myynti vs tuotemyynti jne.
  • Kävijä- tai tykkääjämäärän kasvatus ei ole suoraan liiketoiminnan tavoitteisiin sidottua. Sen sijaan 30% enemmän analytiikkaan tehdyn määritelmän mukaisia laadukkaita vierailuja on jo vahvemmin liiketoimintaan sidottu tavoite – puhumattakaan myynnille tuotetuista validoiduista liideistä.

3. Tee selkeä suunnitelma, jaa se muillekin

  • Miten tavoitteeseen päästään käytettävissä olevalla euromäärällä?
  • Mikä on konversion arvo? Myytkö taloja, kuukausimaksullista lisenssiä vai ammattilaispalveluita b2b-asiakkaille?
  • Kasaa tarvittavat tiedot yhteen dokumenttiin (tavoitteet, kulut ja arvioidut sekä todennetut tuotot euromääräisinä).
  • Suunnitelma kannattaa viedä kanavatasolle asti.
  • Muista oma, ansaittu ja ostettu media!
  • Jätä 10-30% allokoimatonta, tai tilanteen mukaan liikuteltavissa olevaa budjettia.
  • JAA suunnitelma johdolle, myynnille, tiimille ja yhteistyökumppanille.

4. Johda markkinointia tiedolla

  • Määritä markkinoinnin tekeminen suhteessa liiketoiminnan tavoitteisiin
  • Kaikki markkinoinnin oleellinen tieto yhdessä näkymässä.
  • Automatisoi markkinoinnin raporointi ja hyödynnä markkinoinnin kokonaisnäkymää.
  • Reaaliaikainen raportointi omistajille, hallituksille, johdolle ja myynnille sekä yhteistyökumppanille

5. Jalkauta tulosseuranta myös johdolle ja myynnille

  • Jaa yhteiset tavoitteet, mittarit ja niiden seuranta.
  • Käykää markkinoinnin tuloksia säännöllisesti läpi.
  • Rakentakaa ja jalostakaa arvokasta tietoa yhdessä.
  • Yhteinen liiketoiminnallinen näkemys parantaa tekemistä.

6. Analysoi tietoa ja tee kehitystoimenpiteitä

  • Analysoi viikoittain tuloksia.
  • Hyödynnä markkinointikumppanisi toimialaosaamista.
  • Opi yhdessä markkinointikumppanisi kanssa ohjaamaan kohderyhmää jatkuvasti paremmin kohti kaupallista maalia.
  • Tehkää tarvittavat kehitystoimenpiteet sovitun työnjaon ja budjetoidun viikkotyömäärän mukaisesti.

Tarvitsetko apua markkinoinnissa?

Redland on kasvu- ja kehityskumppanisi, kun haluat kehittyä ja kasvaa. Autamme sinua mielellämme niin markkinoinnin suunnittelussa, toteuttamisessa kuin tulosten seurannassa ja kehittämisessä.

Yksi uusista palveluistamme on Markkinoinnin kokonaisnäkymä  joka helpottaa kokonaiskuvan hahmottamista ja mahdollistaa markkinoinnin tiedolla johtamisen. Markkinoinnin kokonaisnäkymä tuo esiin kaikki tärkeimmät analytiikat, kuten sivustoliikenteen, kampanjoiden statukset ja sosiaalisen median aktiviteetit ja yhdistää ne määritteyihin liiketoiminnan tavoitteisiin.

Jos haluat kuulla lisää, jätä tarjouspyyntö tai ota yhteyttä info@redland.fi, niin keskustellaan siitä, miten voimme auttaa sinua!